Училищен преглед

Д-р Петър Берон и неговите съвременници


  • Заглавие: Д-р Петър Берон и неговите съвременници
  • Автор: ПРОФ. Д-Р БОРИС ЙОЦОВ
  • Издания:
  • Библиография: Д-р Петър Берон и неговите съвременници / Борис Йоцов. // Училищен преглед, Год. ХХХІІІ (1934), № 1, с. 1-40.
  • Година: 1934

Анотация

Професор Борис Иванов Йо̀цов е български славист, юрист, литературен историк и критик, политик, член-кореспондент на Българска академия на науките. Убит от комунистическите власти през 1945, които установяват тоталитарен режим на управление в България след деветосептемврийския преврат от 1944.

Дългогодишен преподавател по литература в Софийския университет „Свети Климент Охридски“, той е министър на народното просвещение през 1942-1944 г., за което е осъден на смърт от Първи върховен състав на „народния съд“ след Деветосептемврийския преврат от 1944 г.



Нов труд на проф. д-р М. Арнаудов


  • Заглавие: Нов труд на проф. д-р М. Арнаудов
  • Автор: ПРОФ. Д-Р БОРИС ЙОЦОВ
  • Раздел: Рецензии
  • Издания:
  • Библиография: Нов труд на проф. д-р М. Арнаудов : [Рецензия на: Селимински : Живот, дело, идеи 1799-1867 / Михаил Арнаудов. - София : БАН, 1938] / Борис, Йоцов. // Училищен преглед, Год. ХХХVІІ (1938), № 3, с. 313-317.
  • Година: 1938

Анотация

Михаил Арнаудов, видният наш учен, който повече от три десетилетия твори неуморно, с толкова знания и мъдрост, българската духовна култура, възкресява още една фигура на българското национално Възраждане – д-р Ив. Селимински, когото врежда между Раковски и Макариополски, Бозвели и Априлов, намерили вече в негово лице своя вещ познавач, отличен тълкувател и верен изо бразител. Още веднъж, подкрепян от познанията и качествата си на литературовед и критик, той се изявява в пълния си образ на литературен и културен историк. С основно познаване на епохата, с широко вникване във всички събития, личности и идеи на нашето Възраждане, с тънко чувство за динамиката на историческото развитие, с правилно отношение към проблемите и идеалите на вре мето, той умее да отдели значително ценното, да посочи народностно значимото, да използува един или друг метод, за да се добере към точна преценка и обусловен извод, да намери пътищата и средствата към културно-исторична синтеза.



Subscribe to Училищен преглед